تحلیل بازیهای آنلاین



تحلیل بازیهای آنلاین
آخرین نظرات



جمعه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۵، ۰۶:۱۶ ب.ظ


بازی OGame یک بازی مبتنی بر مرورگر است، شما در این بازی میتوانید همراه با چند میلیون نفر دیگر در سرتاسر جهان با مدیریت منابع و سربازان و سفینه های فضایی به بازی کردن بپردازید.

این بازی در سال 2000 توسط شرکت معروف بازی های تحت وب GameForge ساخته و به دنیای بازی های رایانه ای معرفی شد. از سال 2011 سرور های این بازی شروع به تغییر نسخه کردند و در حال حاضر (2017) این بازی به 27 زبان زنده دنیا ترجمه شده و در دسترس عموم قرار دارد (سرور و زبان فارسی این بازی هنوز راه اندازی نشده است) .

نقشه بازی

این بازی مثل بازی تراوین یا سایر بازی های استراتژیک نقشه ندارد ولی شما میتوانید با آدرس دهی هایی به سایر سیاره ها و بازیکنان دسترسی داشته باشید. 

هر سرور این بازی شامل 6 کهکشان میباشد.

هر کهکشان شامل 1 تا 499 منظومه خورشیدی میباشد.

و در هر منظومه خورشیدی 15 سیاره موجود میباشد.

در ضمن سیاره های شما هم میتوانند دارای ماه باشند و شما در مواقع لزوم میتوانید به ماه ها سفر کنید.


در ابتدای بازی شما یک سرور را انتخاب و در یکی از کهکشان ها و منظومه ها به صورت اتفاقی قرار خواهید گرفت. سیاره شما نیز از میان شماره سیاره های  ۴،۶،۸،۱۰،۱۲ خواهد بود. در ادامه بازی شما میتوانید 9 سیاره تسخیر نشده دیگر را نیز تسخیر نمایید.


منابع در بازی

منابع بازی OGame شامل فلز، کیریستال، دوتریوم، انرژی و ماده سیاه است. شما برای کسب این منابع میتوانید به ارتقای منابع یا دزدی و تجارت اقدام کنید. عنصر پنجم (Dark Matter یا DM) درواقع معادل جم در بازی کلش آف کلنز میباشد و شما با انجام ماموریت یا پرداخت وجه به سازندگان بازی میتوانید از آن بهره مند شوید.

عناصر فلز و کیریستال یا دوتریوم از طریق ساختمان های معدن آهن و کیریستال و ترکیب کننده دوتریوم تهیه میشوند. کارگران این ساختمان ها ربات ها هستند و ربات ها از طریق انرژی خورشیدی که شما ساخته اید شارژ میشوند. در صورتی که شما ساختمانی را ارتقا دهید که انرژی ربات های آن را تامین نکرده باشید میزان انرژی شما منفی شده و با محاسبات بازی درصدی از کلیه تولیدات شما به غیر از انرژی کم خواهد شد. برای همین همیشه انرژی مورد نیاز ساختمان ها را کنترل کنید. البته تنظیماتی نیز در بازی جهت کاهش تعداد ربات ها در کارخانه ها وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن منبع مورد نظر خود را ارتقا دهید.


سربازان

 در این بازی شما با ساخت سفینه های فضایی قادر به حمله خواهید شد، عده ای از سفینه های شما جهت انجام ماموریت های جاسوسی مورد استفاده قرار میگیرند، عده ای دیگر جهت حمله و عده ای نیز جهت حمل بار. اما سفینه هایی نیز در بازی وجود دارند که کار هایی از قبیل انتقال کلونی ها یا تهیه انرژی از خورشیدی و ... را نیز انجام میدهند.


ساختمان های دفاعی

در منوی ساختمان های دفاعی شما توپ خانه ها، راکت ها، موشک های بالستیک، سپر های ضد موشکی، توپ خانه های لیزری و یونی و سپر های دفاعی خواهید ساخت.

جذابیت این بازی این است که اگر شما به کسی حمله ای بکنید ساختمان های دفاعی مدافع نابود شده و مدافع دیگر قادر به ترمیم دفاع نخواهید بود برای همین میتوانید با تخریب ساختمان های دفاعی هدف به منابع او دسترسی داشته باشید. و در حملات دیگر متحمل خسارت بیشتری نشوید. البته به نظر من منطقی هم فکر کنی همینجوری باید باشه. مثل بازی تراوین و نه مثل بازی آیکاریم.


سرعت بازی:

سرعت و لول ساختمان های منابع و انبار ها و .. بسیار بالاست شما میتوانید به راحتی تا لول 15 تمامی منابع رو در کمتر از 3 روز ارتقاع بدید میزان دریافت منابع با توجه به هزینه های سنگین افزایش خوبی داره و دیدن عددهای زیاد توی این بازی با موضوع علمی تخیلیش خیلی جذاب به نظر میرسه.

سرعت جاسوسی کردن تو بازی خیلی زیاد هست (اگه از هم منظومه ای جاسوسی کنید چیزی حدود دو ثانیه طول میکشه) و اتک زدن به غارت هم منظومه ای ها چیزی حدود 15 دقیقه است. و این میزان قابلیت کم تر شدن را با ارتقاع تکنولوژی های جدید در ساختمان آزمایشگاه دارد.


سرعت سرور در بعضی موارد کاهش پیدا میکنه به طور مثال گزارش جاسوسی شما در بعضی موارد بیشتر طول میکشه نسبت به تکرار دفعات بعدی. یا وقتی قابلیت حمله رو پیدا میکنید 10 دقیقه طول میشکه تا سرور به شما مجوز حمله بدهد.


مشاهده آمار دیگران:

در قسمت آمار بازی شما میتونید قدرت نظامی حریف که شامل ساختمان های دفاعی و سربازان هست رو ببینید. در قسمت اقتصادی میزان تولید منابع و شاخص های دیگر اقتصادی در قالب امتیاز اقتصادی شما نمایش داده میشه. در مجموع رتبه شما و سایر بازیکنان با قرار دادن موس روی اسمشون قابل نمایش هست.


نظر شخصی:

بازی بدی نیست، وقتی مغزمون عادت کرده به شمشیر و تیرکمون و تانک و هواپیما چیزایی که میشناسیم و میدونیم  چجوریه یه هو بیای تو این بازی و با کلمات یا سفینه و تکنولوژی هایی مواجه بشی که برات تازگی داره تا هماهنگ بشی با محیط و تعاریف رو بفهمی دو سه روزی طول میکشه، عوضش چهار کلمه خارجی هم یاد میگیریم یا با خارجی ها هم بازی میشیم.

 ساختار بازیش خیلی راحت طراحی شده و از کار های اولیه شرکت GameForge هست ولی جدیدا رو طراحی هاش مقداری کار کرده تا تازه بشه بازی و بتونه باز ازش پول در بیاره خیلی سریع با محیطش اخت میگیرید.

 به نظر میرسه تو 17 سال گذشته واقعا روش کار نشده به طور مثال هزینه سرباز ها میزان منابع هزینه شده به نسبت لول شما و امکانات اضافه شده به ساختمون ها و تولیدات شما در بازی منطقی هست و قوانین بازی، بازیکن ها رو آزار نمیده ولی داستان و خشکی بازی همیشگی هست و میشه حس کرد که این بازی هست تا باشه فقط همین. یه بعد از یه ماه بازی میفهمی که تو فضا رها شدی و کسی بهت توجهی نمیکنه و بازی آینده ای نداره.

 من به شخصه از بازی های بی سر و ته خوشم نمیاد چون داره داد میزنه یه جورایی سرکاریم البته این بازی بی سرو ته هست ((:


فراموش نکنید که ساختار بازی در سال 2000 ریخته شده و 17 سال ازش میگذره باگ هاش گرفته شده ولی صلیغه ها عوض شده. برای همین مقایسه کردنش با بازی های جدید کار درستی به نظر نمیرسه.

بازی تقریبا همه زبان ها رو داره جز زبان فارسی و اگه مشکلی داشتید میتونید مثل همیشه یه سری به translate.google بزنید.

 اگه اهل ساخت بازی هم هستید میتونید ازش ایده برداری کنید و ببینید که چجوری با ساخت یه دیتابیس قوی و صفحات و عکس های ساده میشه کسب درآمد کرد واقعا ساخت همچین بازی ساده است و جالبه که تعداد بازیکن هاش در حال حاضر 2.5 تا 3 میلیون نفر هست.


چند مطلب به زودی از محیط بازیش براتون میزارم تا قبل درگیر شدن با این بازی اطلاعاتتون رو بالا ببرم. 

اگر این بازی رو تجربه کردید حتما نظرتون رو بزارید.




مطالب مرتبط:

منابع در بازی OGame

نظرات  (۲)

۰۴ بهمن ۹۷ ، ۱۱:۴۵ عرشیا ساری اصلانی
اکثر بازیای تحت وبش چرت و مزخرف بود...البته اونایی که با استیم اجرا میشد خوب و جذاب بود.
پاسخ:
تا حدود زیادی با نظرت موافقم ولی خوب این رو هم در نظر باید بگیریم این بازی جزء اولین بازی های این سبک بوده. و در دوره خودش همین بازی به نظر داغون کلی طرف دار داشته.
 ولی الان دیگه باید جمعش کنن و این که هنوز هست تو مخی منه 😉
بابا google+ و yahoo massenger هم جمع کرد از اونا که خفن تر نیستید 😊
بازیش مذخرفه خیلی سعی کردم توش رشد کنم و بفهممش ولی هرچی بیشتر میگذشت بیشتر به خودم و آینده نگریم شک کردم.
خلاصه بگم اعتماد به نفسم کم تر شد و فهمیدم GameForge هم میتونه بازی چرت بسازه و ازش حمایت کنه.....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی